MEEDOEN

Wij zijn op zoek naar jou!

……..samen zetten we Ons Dorpje Overeind!
Wil jij je bij ons aansluiten en jouw expertise, kennis en ervaring met ons delen? Hou je ervan om samen iets moois neer te zetten, te creëren? Ons Dorpje staat open voor vrijwilligers en bewoners die dezelfde visie en passie delen.
Meld je aan om mee te komen helpen.

Vrijwilligers

We stellen Ons Dorpje Overeind elke zaterdagmorgen open voor onze vrijwilligers. Elke week hebben we een takenlijst waarmee we aan de slag gaan onder begeleiding van een aantal van onze bewoners. Dit kan van alles zijn, de moestuin, het voedselbos, de dieren, reparaties, onderhoud, opruimen, schoonmaken. De werkzaamheden zijn dus heel divers. We maken er elke week een gezellige ochtend van met een koffietje, gezellig even kletsen en samen werken.

Vind je het leuk om ons een handje te helpen met de opbouw van Ons Dorpje Overeind?

We vinden het leuk om met enthousiaste mensen te sparren en te werken,

onze ervaringen te delen en aan de wereld te laten zien dat wat wij doen gewoon kan!

Meld je aan via onderstaande knop en laat weten, waarmee je ons wil helpen.

Bewoners

‘Ons dorpje Overeind’ heeft straks vijf adressen en ruimte voor acht huishoudens. In de voorzijde van de boerderij beneden woont Loes, op de eerste verdieping wordt een appartement gerealiseerd wat verhuurd gaat worden en op de tweede verdieping realiseren we een slaapzaal (een zgn. dorm) voor onze gasten/woofers/cursisten/logé's. In het achterhuis van de boerderij komen Arnoud & Sam samen met Arnoud & Sibylla & Mees & Suze wonen. In de schuur komen Jurjen en Aniek wonen en is tevens de houtwerkplaats van Jurjen gevestigd. Monique en Paulien gaan op hun kavel hun droomhuis bouwen. Zij gaan samen met hun toekomstige buren, Hinke en Roos de 2 onder 1 kap schuurwoning bouwen.

Op dit moment is er nog ruimte voor bewoners van:

• Het nog te realiseren appartement op de eerste verdieping van het voorhuis van de boerderij (huur).

We zijn op zoek naar mensen met dezelfde droom en visie en die graag hun expertise, kennis en ervaring in zetten om met ons samen ‘Ons dorpje Overeind’ verder te gaan realiseren. We denken aan de volgende velden van kennis en ervaring:

• Energie/duurzaamheid
    • Bouwkunde/ontwerpen/architectuur
    • Permacultuur/voedselbossen/natuur/dieren
    • Zorg/welzijn/zorgzaamheid
    • Wetgeving/juridisch/ambtelijke organisatie
    • Financiering/begrotingen/boekhouding

We vinden het het allerleukste als iedereen op zijn/haar manier iets kan toevoegen. De expertises die we uiteindelijk nog missen halen we van extern in huis.

Als je serieus geïnteresseerd bent vragen we je een motivatiebrief te schrijven. Hierin beschrijf je wie je bent, wat je doet, wat jouw droom is en op welke manier jij bij zou kunnen dragen aan de ontwikkeling van onze woongemeenschap. Ook vinden we het fijn als je hierin alvast vermeld naar welke woonruimte jouw voorkeur uitgaat.

Als we de motivatiebrief hebben ontvangen nodigen we je uit als we zien dat jouw profiel bij ons project, onze droom en onze visie past. We doen onze uiterste best om reacties zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

De motivatiebrief kun je sturen naar: info@onsdorpjeovereind.nl

Taakverdeling voor bewoners

Iedere volwassene die op ‘Ons dorpje Overeind’ woont zal minimaal 8 uur per week beschikbaar zijn voor allerlei verschillende taken. Denk hierbij aan het:

•  oogsten, wecken, fermenteren van ons voedsel..
    •  verzorgen van de dieren.
    •  werken op het land, de planten, bomen en struiken verzorgen.
    •  geven van rondleidingen.
    •  begeleiden van groepjes die ‘Ons dorpje Overeind' bezoeken of bij ons op het land komen werken.
    •  geven van educatie over onze woon- en leefvorm, over Permacultuur en Voedselbossen.
    •  uitvoeren van huishoudelijke taken zoals schoonmaken en opruimen.
    •  uitvoeren van onderhoudstaken.
    •  gastvrij ontvangen en verzorgen van onze gasten (boodschappen/koken).
    •  verzorgen van administratieve en organisatorische taken.
    • enz.

Ons besluitmodel

Als besluitmodel kiezen we voor het sociocratische model wat veel wordt toegepast in woonprojecten zoals het onze.

Anders dan bij democratische besluitvorming waarbij de meeste stemmen gelden, gaat het bij de sociocratische methode om het bereiken van consent. Sociocratie is een bestuursvorm die uitgaat van de gelijkwaardigheid van individuen. Die gelijkwaardigheid komt tot uiting in het principe dat een besluit alleen genomen kan worden wanneer alle aanwezigen geen overwegend beargumenteerd bezwaar hebben tegen het nemen van dat besluit. Dit principe wordt het consentbeginsel genoemd.