MEEDOEN

Wij zijn op zoek naar jou!

……..samen zetten we Ons Dorpje Overeind!
Wil jij je bij ons aansluiten en jouw expertise, kennis en ervaring met ons delen? Hou je ervan om samen iets moois neer te zetten, te creëren? Ons Dorpje staat open voor vrijwilligers die dezelfde visie en passie delen.
Meld je aan om mee te komen helpen.

Bewoners

Op dit moment zijn alle kavels op ons dorpje bezet. We hebben een wachtlijst. Als je serieus geïnteresseerd bent, vragen we je een motivatiebrief te schrijven, dan zetten we je op de wachtlijst. In deze motviatie beschrijf je wie je bent, wat je doet, wat jouw droom is en op welke manier jij bij zou kunnen dragen aan de ontwikkeling van onze woongemeenschap. Ook vinden we het fijn als je hierin alvast vermeld naar welke woonruimte jouw voorkeur uitgaat.

De motivatiebrief kun je sturen naar: info@onsdorpjeovereind.nl

We zijn op zoek naar mensen met dezelfde droom en visie en die graag hun expertise, kennis en ervaring in zetten om met ons samen ‘Ons dorpje Overeind’ verder te gaan realiseren. We denken aan de volgende velden van kennis en ervaring:

• Energie/duurzaamheid
  • Bouwkunde/ontwerpen/architectuur
  • Permacultuur/voedselbossen/natuur/dieren
  • Zorg/welzijn/zorgzaamheid
  • Wetgeving/juridisch/ambtelijke organisatie
  • Financiering/begrotingen/boekhouding

We vinden het het allerleukste als iedereen op zijn/haar manier iets kan toevoegen. De expertises die we uiteindelijk nog missen halen we van extern in huis.

Taakverdeling voor bewoners

Iedere volwassene die op ‘Ons dorpje Overeind’ woont zal minimaal 8 uur per week beschikbaar zijn voor allerlei verschillende taken. Denk hierbij aan het:

•  oogsten, wecken, fermenteren van ons voedsel..
  •  verzorgen van de dieren.
  •  werken op het land, de planten, bomen en struiken verzorgen.
  •  geven van rondleidingen.
  •  begeleiden van groepjes die ‘Ons dorpje Overeind' bezoeken of bij ons op het land komen werken.
  •  geven van educatie over onze woon- en leefvorm, over Permacultuur en Voedselbossen.
  •  uitvoeren van huishoudelijke taken zoals schoonmaken en opruimen.
  •  uitvoeren van onderhoudstaken.
  •  gastvrij ontvangen en verzorgen van onze gasten (boodschappen/koken).
  •  verzorgen van administratieve en organisatorische taken.
  • enz.

Ons besluitmodel

Als besluitmodel kiezen we voor het sociocratische model wat veel wordt toegepast in woonprojecten zoals het onze.

Anders dan bij democratische besluitvorming waarbij de meeste stemmen gelden, gaat het bij de sociocratische methode om het bereiken van consent. Sociocratie is een bestuursvorm die uitgaat van de gelijkwaardigheid van individuen. Die gelijkwaardigheid komt tot uiting in het principe dat een besluit alleen genomen kan worden wanneer alle aanwezigen geen overwegend beargumenteerd bezwaar hebben tegen het nemen van dat besluit. Dit principe wordt het consentbeginsel genoemd.