MEEDOEN

Wij zijn op zoek naar jou!

Deel jij onze visie en wil jij graag jouw expertise, kennis en ervaring in zetten om met ons samen ‘Ons dorpje Overeind’ verder te gaan realiseren?

Meld je aan om mee te komen helpen en in de toekomst met ons samen te leven!

Meld je aan

Nadat we op ‘hetkanwel.nl’ hebben gestaan zijn we overweldigd door de hoeveelheid aanmeldingen die binnenkomen. Onze mailbox stroomt echt over…. Op dit moment gaan we uitsluitend in gesprek met gezinnen met kinderen voor de noord-kavel en met singles, stellen of gezinnen die samen het achterhuis willen kopen.

‘Ons dorpje Overeind’ heeft straks vijf adressen en ruimte voor acht huishoudens. In de voorzijde van de boerderij beneden woont Loes, op de eerste verdieping wordt een appartement gerealiseerd wat verhuurd gaat worden en op de tweede verdieping realiseren we een slaapzaal (een zgn. dorm) voor onze gasten/woofers/cursisten/logé's. In de schuur gaan Jurjen en Aniek wonen en is tevens de houtwerkplaats van Jurjen gevestigd. Monique en Paulien gaan op hun kavel hun droomhuis bouwen. Zij gaan samen met hun toekomstige buren de 2 onder 1 kap schuurwoning bouwen. Op deze plek heeft een gezin met jonge kinderen onze voorkeur.

In het achterhuis van de boerderij staan de mogelijkheden nog open.

•  Hier zouden twee (bevriende) gezinnen (met kinderen) kunnen wonen die SAMEN het achterhuis kopen en gaan verbouwen.
  •  Het kunnen ook drie (bevriende) singles/stellen zijn die SAMEN het achterhuis kopen en drie onzelfstandige woonunits (studio's) creëren.

Het is belangrijk om te weten dat het achterhuis 1 adres wordt en dus niet juridisch gesplitst kan worden. De invulling en uitvoering is afhankelijk van de toekomstige bewoners en dus van wie zich hiervoor aanmeldt.

Op dit moment is er nog ruimte voor bewoners van:

• Het nog te realiseren appartement op de eerste verdieping van het voorhuis van de boerderij (huur);
  • Één van de nieuw te bouwen woningen 2 onder één kap (koop);
  • Het achterhuis van de boerderij waarbij de invulling afhankelijk is van wie er komen wonen (koop),

We zijn op zoek naar mensen met dezelfde droom en visie en die graag hun expertise, kennis en ervaring in zetten om met ons samen ‘Ons dorpje Overeind’ verder te gaan realiseren. We denken aan de volgende velden van kennis en ervaring:

• Energie/duurzaamheid
    • Bouwkunde/ontwerpen/architectuur
    • Permacultuur/voedselbossen/natuur/dieren
    • Zorg/welzijn/zorgzaamheid
    • Wetgeving/juridisch/ambtelijke organisatie
    • Financiering/begrotingen/boekhouding

We vinden het het allerleukste als iedereen op zijn/haar manier iets kan toevoegen. De expertises die we uiteindelijk nog missen halen we van extern in huis.

Als je serieus geïnteresseerd bent vragen we je een motivatiebrief te schrijven. Hierin beschrijf je wie je bent, wat je doet, wat jouw droom is en op welke manier jij bij zou kunnen dragen aan de ontwikkeling van onze woongemeenschap. Ook vinden we het fijn als je hierin alvast vermeld naar welke woonruimte jouw voorkeur uitgaat.

Als we de motivatiebrief hebben ontvangen nodigen we je uit als we zien dat jouw profiel bij ons project, onze droom en onze visie past. We doen onze uiterste best om reacties zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

De motivatiebrief kun je sturen naar: info@onsdorpjeovereind.nl

Taakverdeling voor bewoners

Iedere volwassene die op ‘Ons dorpje Overeind’ woont zal minimaal 8 uur per week beschikbaar zijn voor allerlei verschillende taken. Denk hierbij aan het:

•  oogsten, wecken, fermenteren van ons voedsel..
    •  verzorgen van de dieren.
    •  werken op het land, de planten, bomen en struiken verzorgen.
    •  geven van rondleidingen.
    •  begeleiden van groepjes die ‘Ons dorpje Overeind' bezoeken of bij ons op het land komen werken.
    •  geven van educatie over onze woon- en leefvorm, over Permacultuur en Voedselbossen.
    •  uitvoeren van huishoudelijke taken zoals schoonmaken en opruimen.
    •  uitvoeren van onderhoudstaken.
    •  gastvrij ontvangen en verzorgen van onze gasten (boodschappen/koken).
    •  verzorgen van administratieve en organisatorische taken.
    • enz.

Ons besluitmodel

Als besluitmodel kiezen we voor het sociocratische model wat veel wordt toegepast in woonprojecten zoals het onze.

Anders dan bij democratische besluitvorming waarbij de meeste stemmen gelden, gaat het bij de sociocratische methode om het bereiken van consent. Sociocratie is een bestuursvorm die uitgaat van de gelijkwaardigheid van individuen. Die gelijkwaardigheid komt tot uiting in het principe dat een besluit alleen genomen kan worden wanneer alle aanwezigen geen overwegend beargumenteerd bezwaar hebben tegen het nemen van dat besluit. Dit principe wordt het consentbeginsel genoemd.

SNELLE LINKS